Benchmarking

benchmarkingManagement informatie is belangrijk maar waar vergelijkt u uitkomsten eigenlijk mee? Natuurlijk met vorig jaar of de huidige periode met de cumulatieve cijfers.

Maar hoe doet de ene vestiging het eigenlijk ten opzichte van de anderen? Waarom loopt die productgroep veel beter bij de één terwijl een andere productgroep daar juist slechter scoort?

Veelal zijn de cijfers per vestiging bekend en kunnen de vestigingen ook op totaalniveau vergeleken worden maar daar houdt het op. En daar begint Binamics!

Immers, voor een goede benchmarking is het ook belangrijk om in te zoomen om daadwerkelijk actie te kunnen nemen. Inzichten die dan ontstaan zijn bijvoorbeeld:

  • vestiging a heeft een veel beter klantloyaliteit dan vestiging b
  • de productiviteit per medewerker is behoorlijk verschillend tussen vestigingen
  • vergelijking van de folderomzet op artikelniveau tussen de franchisenemers
  • vestiging a koopt een veel groter assortiment in buiten het standaard assortiment dan het gemiddelde
  • verschillende vestigingen kopen niet in conform de contractafspraken van het hoofdkantoor

Met deze inzichten begint de interpretatie en communicatie met de vestigingen. Er kunnen allerlei redenen zijn maar één ding is zeker: alleen met deze inzichten middels benchmarking weet u überhaupt van de soms grote verschillen tussen uw vestigingen.


Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op of lees verder over onze visie.